
Eksempler på indsatser
- Vi oprettede en hjælpelinje efter skyderiet i Fields
Sådan understøttede vi for eksempel regeringens kriseindsats, da der kom flygtningen fra Ukraine til landet, da Covid-19-krisen skete, da danskere skulle evakueres fra Gaza og da der var skyderi i Fields.
Da millioner af ukrainere i februar, 2022, måtte flygte fra den eskalerende konflikt, fik de brug for hjælp fra andre europæiske lande – heriblandt Danmark. Derfor oprettede Røde Kors hurtigt et modtagecenter ved den dansk-tyske grænse i samarbejde med Rigspolitiet og en døgnåben tryghedszone på Københavns Hovedbanegård i en nedlagt burgerbar, hvor de ankomne eller gennemrejsende flygtninge kunne sunde sig et trygt og roligt sted efter en strabadserende rejse.
Udover ro, et venligt smil, et tiltrængt hvil, en bid mad og lidt at drikke tilbød frivillige fra Røde Kors også hjælp med børnepasning, kæledyr, info om bus- og togtider, hjælp med information om rejsen videre eller mulighed for midlertidig indkvartering. De frivillige, der alle har børneattest og er trænet af Røde Kors, har typisk gode sprogkundskaber og ofte en psykosocial, sundhedsfaglig, pædagogisk eller anden relevant baggrund. Over 11.000 ukrainske flygtninge – 80% af dem kvinder og børn - har været igennem tryghedszonen.
Landet står i en alvorlig, akut krise, da vores samfund bliver lukket ned på grund af Covid-19 den 11. marts 2020. Myndighederne opretter en hotline for bekymrede borgere og beder i første omgang Røde Kors’ samaritter om at være sundhedsfaglige rådgivere for telefonoperatørerne. Vi træner myndigheds-personalet i psykisk førstehjælp og deler vores viden om psykosocial støtte med dem for at styrke deres evne til at tale med de sårbare borgere, der ringer ind.
Myndighederne beder desuden Røde Kors om at drive et af de fire callcentre, som hotlinen består af. Vi etablerer centeret på vores landskontor på Blegdamsvej i København og bemander det med et mix af frivillige og ansatte.
Fordi corona-situationen gør syge og sårbare endnu mere udsatte og isolerede, mobiliserer vi et stort antal hjælpsomme borgere i et nyt, landsdækkende parat-netværk, hvor de frivillige står klar til at hjælpe andre med indkøb, hundeluftning eller med at følge særligt sårbare til og fra vaccination. Vi etablerer desuden ’snak-sammen’ en digital besøgstjeneste, hvor ensomme isolerede, kan booke en velgørende snak med en frivillig.
Da Udenrigsministeriet i oktober 2023 evakuerer 19 danske statsborgere fra Gaza på grund af den eskalerende konflikt, får Røde Kors også en rolle. Vi bidrager med psykisk førstehjælp, formidling af information, praktisk hjælp og medmenneskeligt nærvær i en svær situation. To psykosociale teamledere fra Røde Kors underviste desuden personalet på den danske ambassade i psykisk førstehjælp. Og da de evakuerede ankom til Danmark, bidrog vi desuden med tilbud om sociale aktiviteter, tøjuddeling mm.
Den 3. juli 2022 blev tre personer dræbt ved et skyderi i butikscenteret Field’s. Politiet og Regionens Akutberedskab oprettede et center med krisehjælp i nærheden. Røde Kors supplerede indsatsen med en telefon-hjælpelinje, hvor berørte kunne ringe og få psykosocial hjælp. Også Røde Kors’ Offerrådgivning tog imod opkald fra for eksempel pårørende med angstanfald, søvnløshed og tankemylder som konsekvens af episoden. Over 1200 mennesker ringede til Røde Kors i forbindelse med skyderiet.