Røde Kors Vinterhjælp 2024
Det er desværre ikke længere muligt at ansøge om Vinterhjælp
Der er lukket for ansøgninger
Der er desværre lukket for ansøgninger til Røde Kors’ Vinterhjælp 2024, og det er derfor ikke længere muligt at søge om støtten.
Har du fået en mail, om at du vil modtage vinterhjælp, og har du ventet længere end 14 dage på at modtage din overførsel på 1.000 kroner, så vil vi starte med at beklage. I tilfælde af dette, bedes du sende en mail til vinterhjaelp@rodekors.dk.
Hvordan kan jeg ellers få hjælp af Røde Kors?
I Røde Kors har vi et væld af landsdækkende aktiviteter, som måske kunne være relevante for dig og din familie. Deltagelsen i Røde Kors’ aktiviteter er helt gratis, og man møder altid glade og hjælpsomme frivillige, der er klar til at hjælpe dig og din familie. Her kan du blandt andet møde andre børnefamilier og få gode oplevelser med dine børn, få støtte i hverdagen, få hjælp til jobsøgning og uddannelse og meget mere. Du kan læse mere om vores aktiviteter på dette link Har du brug for hjælp?
Q&A
I denne Q&A kan du finde svar på nogle af de hyppigst stillede spørgsmål. Har du andre spørgsmål, er du velkommen til at skrive til os på vinterhjaelp@rodekors.dk.
- Hvem kan søge Vinterhjælp?
-
Vinterhjælp kan søges af børnefamilier, der har mindst ét hjemmeboende barn under 18 år, eller som man har samvær med. Vi beder om oplysninger om din husstands indkomstgrundlag, da dette har betydning for, om du og din familie kan modtage Vinterhjælpen eller ej.
- Hvordan får jeg svar på min ansøgning?
-
Du får svar på mail inden for cirka 3 dage, efter du har ansøgt. Husk at tjekke dit spamfilter, da din mail måske er havnet der.
- Hvor mange familier regner I med at kunne hjælpe?
-
Vi forventer at kunne hjælpe 12.600 familier.
- Hvilke oplysninger skal I bruge om mig?
-
Du skal logge ind med MitID for at tilgå ansøgningsskemaet.
Når du er logget ind, kommer du til ansøgningsskemaet, hvor du skal udfylde en række felter med dine oplysninger.
Her skal du først indtaste en række personlige oplysninger (fornavn, efternavn, alder, køn og antal børn). Derefter bliver du spurgt ind til, om du bor med en partner, samt hvad dit/jeres indkomstgrundlag er. Til sidst spørger vi ind til dine kontaktoplysninger (adresse, telefonnummer, mailadresse). Her vil adressefeltet allerede være udfyldt, da vi via dit CPR-nummer automatisk indhenter oplysninger om din adresse.
Slutteligt beder vi dig læse vores samtykkeerklæring, og give dit samtykke ved at klikke i den lille hvide boks. Du er nu klar til at indsende din ansøgning.
- Hvordan beregner jeg mit indkomstgrundlag
-
Når du skal beregne dit indkomstgrundlag og din månedlige indtægt, skal du alene vælge dit primære indkomstgrundlag i drop-down menuen i ansøgningsskemaet. Her kan du vælge mellem forskellige indkomsttyper, såsom kontanthjælp, løn fra arbejde, SU, førtidspension eller andet. Når du har klikket på dit indkomstgrundlag, skal du dernæst i en ny drop-down menu klikke på det felt, der passer til din/jeres samlede månedlige indtægt før skat.
Husk, at du ikke skal medregne boligstøtte, børnepenge eller øvrige tilskud. Du udfylder og beregner altså dit indkomstgrundlag med udgangspunkt i din primære indtægtskilde.
- Hvad skal I bruge min adresse til?
-
Vi henter oplysninger om din adresse, da der i princippet kun kan tildeles én uddeling af Vinterhjælp pr. adresse. Ved at få denne oplysning kan vi dermed tjekke, om der i forvejen er uddelt Vinterhjælp til din adresse i år eller ej.
- Hvordan får jeg min Vinterhjælp?
-
Hvis din ansøgning bliver godkendt, vil Vinterhjælpen automatisk blive overført til din NemKonto inden for cirka en uge, efter du har ansøgt.
- Hvad er en NemKonto?
-
En NemKonto er en helt almindelig bankkonto, som du højst sandsynligt har i forvejen. Din NemKonto bruges blandt andet af de offentlige myndigheder til alle offentlige udbetalinger, som for eksempel skat, SU, kontanthjælp, dagpenge og lignende.
Alle med dansk CPR-nummer har altså en NemKonto. Hvis du vil se eller ændre din NemKonto, kan du gøre dette på nemkonto.dk, hvor du skal logge ind med dit MitID.
- Jeg har en udenlandsk bankkonto – kan jeg søge?
-
Du kan godt søge om Vinterhjælp, selvom du har udenlandsk konto. Du kan dog ikke få tildelt Vinterhjælp via bankoverførsel. I stedet kan du ansøge om at få et gavekort til COOP til en værdi af 1.000 kroner. Du kan klikke på linket under den røde boks.
- Jeg har ikke et dansk CPR-nummer – hvad gør jeg?
-
Hvis du ikke har et dansk CPR-nummer, skal du skrive en mail til vinterhjaelp@rodekors.dk, der vil hjælpe dig videre.
- Hvad gør jeg, hvis jeg har adresse- eller navnebeskyttelse?
-
Hvis du har navne- eller adressebeskyttelse, vil felterne med dit navn og adresse i ansøgningsskemaet være farvet med grå, og du vil ikke kunne indtaste noget. Det har ingen betydning for ansøgningen. Når du har fået en kvitteringsmail, har vi registreret din ansøgning, og vi vil vende tilbage til dig inden for tre dage.
- Jeg arbejder i en interesseorganisation (fx jobcenter, varmestuer, krisecenter). Kan jeg bestille til vores deltagere, og kan jeg bestille til flere ad gangen?
-
Du kan godt hjælpe jeres deltagere med at søge, men der skal laves én personlig ansøgning pr. ansøger.
- Hvordan tager I stikprøver – og hvad skal jeg gøre, hvis jeg bliver udvalgt?
-
Stikprøver udtages tilfældigt. Hvis du udtages, vil en medarbejder fra Røde Kors kontakte dig og bede om, at du indsender dokumentation på din husstands indkomstgrundlag i den forgangne måned. Det kan fx være i form af en ydelsesudbetaling, lønseddel eller opgørelse over førtidspension.
Har du oplyst, at du er samboende, vil din partner også blive bedt om at indsende dokumentation.
Du vil blive kontaktet gennem en sikker mail, som du skal sende dokumentationen til. Vi behandler stikprøven fortroligt og uden kontakt til dem, der har udbetalt din løn eller ydelse.
Når dokumentationen er modtaget, vil vi behandle din ansøgning hurtigst muligt.
- Hvorfor har jeg fået afslag på min ansøgning?
-
Pengene uddeles løbende, og der kan være forskellige årsager til, at din ansøgning ikke er imødekommet.
-
Der er ikke flere penge i puljen til uddeling - selvom du evt. levede op til kriterierne
-
Der har været mangler i din ansøgning eller felter, der ikke har været opfyldt korrekt eller oplysninger, der ikke var indtastet korrekt - fx CPR-nummer
-
Der allerede er givet Vinterhjælp til en ansøger med de oplysninger, du har angivet, herunder unikke adresse, e-mail og cpr-nummer
-
Du levede ikke op til kriterierne for dem, som Røde Kors har valgt at prioritere at uddele Vinterhjælp til. Det er børnefamilier med min. 1 barn, og hvor husstandens indtægt er meget lav.
-
- Jeg har fået afslag på min ansøgning. Kan jeg klage?
-
Hvis du har fået afslag på din ansøgning, som du ikke mener er berettiget, kan du kontakte Røde Kors på vinterhjaelp@rodekors.dk.
- Jeg har også en stram økonomi - hvorfor får jeg ikke Vinterhjælp, bare fordi jeg ikke har hjemmeboende børn?
-
Vi ved, at der her og nu er behov for akut hjælp til rigtig mange mennesker, som efter en periode med inflations- og energikrise, fortsat er trængte. Samtidig er der fra 2024 ikke noget særligt tilskud til børnefamilier (i form af det midlertidige børnetilskud eller inflationshjælp).
Vi ved, at virkelig mange kæmper med at få enderne til at hænge sammen. Da vi ikke har midler til alle, der har et behov, har Røde Kors valgt at pengene skal prioriteres til børnefamilier. Desværre kan vi heller ikke nå alle børnefamilier, men vil nå dem med den laveste indtægt.
I efteråret lavede vi en undersøgelse, som viser, at mange børnefamilier virkelig kæmper med at få hverdagen til at hænge sammen. Der er forældre, der ikke kan give deres børn det rette tøj efter årstiderne, og som særligt sidst på måneden er økonomisk pressede, og må undlade både måltider og lægeordineret medicin til børnene. Derfor har vi i Røde Kors prioriteret, at de skal have hjælp her og nu.
- Hvornår lukker puljen?
-
Det gør den, når der ikke er flere penge tilbage. Da det er en akut Vinterhjælp, der skal imødekomme akutte behov, uddeles midlerne løbende, som ansøgningerne bliver behandlet.
Der er vores erfaring, at det går rimelig stærkt. Sidste år blev puljemidlerne uddelt inden for 14 dage.
- Jeg er bevilliget Vinterhjælp, men jeg har ikke modtaget overførslen. Hvad gør jeg?
-
Er der gået mere end 2 uger fra du fik positivt svar på din ansøgning, og har du stadig ikke modtaget din Vinterhjælp, kan du skrive en mail til vinterhjaelp@rodekors.dk
- Hvad skal jeg vide, hvis jeg har fået bevilliget et gavekort?
-
Gavekortet kan benyttes i følgende Coop-kæder over hele landet: Kvickly, Coop, Dagli’Brugsen, Brugsen og SuperBrugsen. Gavekortet kan ikke benyttes i 365-Discount butikkerne eller online.
Der er ingen begrænsninger på, hvilke varer der kan købes. Der kan fx købes dagligvarer, tøj, sko mv.
Gavekortet kan ikke ombyttes til kontanter. Gavekortet er gyldigt til og med d. 20. februar 2027
Dit gavekort bliver sendt med posten, og den forventede leveringstid er ca. 14 dage. Hvis din ansøgning bliver godkendt, vil du modtage en mail indenfor omtrent 3 dage, der bekræfter, at du er blevet tildelt Vinterhjælp. Herefter går der ca. 14 dage, inden du modtager udbetalingen eller gavekortet. Er der gået mere end 2 uger fra du fik positivt svar på din ansøgning, så skriv en mail til vinterhjaelp@rodekors.dk.
Har du yderligere spørgsmål vedr. selve gavekortet, kan du kontakte din lokale Coop-butik.
- Hvordan kan jeg ellers få hjælp af Røde Kors?
-
I Røde Kors har vi et væld af landsdækkende aktiviteter, som måske kunne være relevante for dig og din familie. Deltagelsen i Røde Kors’ aktiviteter er helt gratis, og man møder altid glade og hjælpsomme frivillige. Her kan du blandt andet, med hjælp fra frivillige, få gode oplevelser med dine børn, få støtte i hverdagen, få hjælp til jobsøgning og uddannelse og meget mere. Du kan læse mere om vores aktiviteter på dette link.
Om Røde Kors Vinterhjælp
Mange børnefamilier i Danmark har været hårdt ramt af en lang periode med høj inflation og højere fødevarepriser. Og mange familier har i dag fortsat svært ved at få råd til hverdagen. I en ny undersøgelse foretaget blandt udsatte børnefamilier i Danmark, beskriver mange forældre, at de i perioder må undlade både mad og lægeordineret medicin til sig selv og deres børn, og at der ikke er råd til at give børnene den rette påklædning på til årstiden. Derfor uddeler Røde Kors igen i år Vinterhjælp til økonomisk trængte børnefamilier i Danmark.
Som noget nyt i år modtager de, der tildeles Vinterhjælp, en økonomisk støtte på 1000 kr., der overføres til deres NemKonto. For at komme i betragtning skal man bo i Danmark, have mindst et barn under 18 år, der enten er hjemmeboende, eller som man har samvær med, og desuden skal man leve op til nogle økonomiske kriterier.
Vinterhjælp er i år finansieret og muliggjort af blandt andet Socialstyrelsens Civilsamfundspulje: Hjælp til børn i udsatte familier og 15. Juni Fonden.
Har du spørgsmål eller brug for hjælp?
Kontakt os på: vinterhjaelp@rodekors.dk