Bliv katastrofepartner med Røde Kors

Som verdens største humanitære hjælpeorganisation, med afdelinger i 192 lande, spiller Røde Kors en afgørende rolle i at beskytte de mest udsatte, når katastrofer og konflikter opstår. Med vores 16 millioner frivillige globalt er Røde Kors altid bland de første til at hjælpe - både i krigens brændpunkter og i arbejdet for langsigtet udvikling. 

Som virksomhed kan I gøre en direkte forskel ved at blive katastrofepartnere med Røde Kors. Sammen kan vi sikre, at vi er hurtige til at reagere, når nødhjælp er livsnødvendig, og støtte langsigtede initiativer for at hjælpe de mest udsatte samfund. Røde Kors er i dag, sammen med FN, en af de største aktører inden for langsigtet udvikling i verdens fattigste lande.

Akut hjælp og katastrofeberedskab

Flere lande i verden står over for hyppigere konflikter og katastrofer end hidtil. Når katastrofen rammer, er den akutte hjælp livsvigtig. Med kort varsel rykker Røde Kors' internationale hold ud for at få overblik og koordinere indsatsen med at uddele nødhjælp. 

Røde Kors har et stærkt katastrofeberedskab, der står klar til at yde hjælp, omsorg og støtte til mennesker, der pludselig står i en akut krisesituation. De sørger for lægehjælp til syge og sårede og giver husly, mad og vand. Et eksempel på en sådan katastrofe er krigen i Ukraine, som har forårsaget enorme lidelser og behov for hjælp.

Billede
Billede

Psykosocialt arbejde

Røde Kors er bedst kendt for at levere hurtig og effektiv hjælp efter katastrofer, men genopbygning handler om mere end fysisk nødhjælp. Livet efter krig, konflikter eller katastrofer kan være ødelæggende for mennesker på lang sigt, og derfor er psykosocialt arbejde en central del af vores indsats. Mental sundhed og psykosociale behov stiger markant efter nødsituationer og i situationer med væbnet konflikt. Selvom behovene ikke altid er synlige, er de reelle, presserende og kan være livstruende. Derfor hjælper vi mennesker, der har gennemlevet voldsomme oplevelser, med psykosocial støtte.

Det handler om at hjælpe mennesker med at bearbejde deres tab, angst og traumer samt at støtte dem i at genopbygge deres liv. Dette gør vi også gennem økonomisk støtte eller redskaber som symaskiner og værktøjskasser, for derigennem at støtte dem i at tage ansvar for deres eget liv.

 

WASH-program

I mange af de mest udsatte områder lider millioner af mennesker af sygdomme grundet mangel på adgang til væsentlige sundhedsydelser og sanitære forhold. Din virksomhed kan hjælpe os med at nå ud til disse mennesker, især i områder, der er ramt af konflikt, migration, naturkatastrofer eller miljømæssig/økonomisk skrøbelighed. 

I Røde Kors gennemfører vi WASH-programmer, der sikrer adgang til rent vand, ordentlige sanitære forhold og hygiejne. Disse programmer kan markant forbedre sundhed og livskvalitet.

Billede
Billede

Forebyggelse af klimakatastrofer

Katastrofeforebyggelse spiller også en central rolle, da mennesker i fattige og udsatte områder ofte bor steder, hvor oversvømmelser, tørke eller andre katastrofer rammer igen og igen. Dette sker ved hjælp af prognoser eller tidlige advarsler, der har til formål at forudse handlinger, som kan reducere eller afbøde virkningerne af katastrofer og styrke katastrofeberedskabet.

I Røde Kors arbejder vi tæt sammen med lokalsamfundene for at uddanne frivillige, støtte udvikling samt fremgang i verdens fattigste lande. Samtidig styrker vi samfund og mennesker, så de kan være bedre forberedte på nye katastrofer. Gennem simple og effektive forholdsregler kan vi sikre, at katastrofens konsekvenser bliver mindre omfattende. 

Eftersøgningstjeneste

Vores eftersøgningstjeneste støtter mennesker i at genetablere deres liv. Uvisheden omkring ens familie fastholder mennesker i en udsat situation, hvor bekymring og magtesløshed fylder. Vi hjælper familier med at genskabe kontakten, efter de er blevet adskilt under katastrofer, konflikter eller migration. 

Denne tjeneste har vi tilbudt i over 150 år og gør en enorm forskel for de mennesker, der har mistet kontakten til deres nærmeste.

Billede

 

 


 

 

Kriser i Danmark

Ligesom vi ser flere kriser rundt om i verden, oplever vi også hyppigere kriser herhjemme i Danmark. Røde Kors har været en vigtig aktør i flere af de seneste års kriser. 

Vi har blandt andet taget imod tusindvis af flygtninge fra Ukraine, etableret modtagefaciliteter og ydet psykosocial støtte, der fremmer tryghed, ro og fællesskab under og efter kriser.

Under Corona-pandemien oprettede vi en hotline og hjalp sårbare grupper med vaccinationer, samtidig med at vi støttede samfundets mest isolerede borgere gennem Røde Kors´ Parat Hjælpenetværket. Røde Kors oprettede også en psykosocial hotline med kort varsel efter den kritiske hændelse i Field´s i 2022, hvor vi havde samtaler med mere end 200 berørte personer.

Men vi har også set, hvordan de mest udsatte i samfundet, kan blive efterladt i krisetider – hjemløse, voldsramte kvinder, etniske minoriteter og stofmisbrugere, der ikke har haft adgang til nødvendige ressourcer og støtte. Samtidig har socialt udsatte færre ressourcer til at opbygge deres egen modstandskraft før kriser og samtidig sværest ved at tilgå og følge myndighedernes anvisninger under kriser. Det stiller dem i en dobbelt udsathed. 

Sammen kan vi forebygge og afhjælpe de negative følgevirkninger af kriser og styrke samfundets modstandskraft.

             Har du lyst til at blive katastrofepartner med Røde Kors?