Sluk for strømmen og doner: Initiativ sikrer Røde Kors tocifret millionbeløb
Takket være en kampagne fra Norlys har danskerne skaffet 45 millioner kroner, som skal gå til Røde Kors’ arbejde for udsatte børnefamilier og andre sårbare i Danmark.
Sluk for strømmen og tænd for fællesskaberne. Sådan lød opfordringen fra tele- og energikoncernen Norlys’ kampagne ’Sluk for Danmark’ den 1. januar 2023.
Og danskerne lyttede. Initiativet har nemlig sikret 45 millioner kroner til Røde Kors – en donation, som kommer nogle af landets mest udsatte børn og voksne til gode.
”Danskerne bakkede flot op om initiativet, og det giver os mulighed for at hjælpe flere og mere. Rigtig mange danskere kan mærke effekten af inflation og høje energipriser, så vi er i Røde Kors meget taknemmelige,” siger Anders Ladekarl.
Vigtige fællesskaber for de hårdest ramte
Norlys’ kampagne var et landsdækkende initiativ, der skulle opfordre danskerne til at lade støvsugeren hvile og vaskemaskinen få en pause.
Jo mere strøm, der blev sparet, jo mere ville Norlys donere til Røde Kors’ arbejde – her vil 75 procent af midlerne blive brugt på akutte indsatser i det indeværende år, mens 25 procent går til mere langsigtede initiativer.
Det drejer sig blandt andet om støtte til familier, hvor børnene ikke har mulighed for at deltage i fritidsaktiviteter og andre fællesskaber, fordi der ikke er råd.
Støtten vil også gå til ensomme unge, besøgsvenner til udsatte ældre og til aktiviteter til styrkelse af lokale fællesskaber som eksempelvis fællesspisning.
“Med hjælp fra alle de danskere, som slukkede for strømmen 1. januar, kan vi skabe flere fællesskaber for dem, der er allerhårdest ramt af den nuværende krise. Dem, der i forvejen havde svært ved at få hverdagen til at hænge sammen og nu oplever et endnu større pres. At få den støtte kan betyde alverden for den enkelte,” siger Anders Ladekarl.