
Skolernes Førstehjælpspris 2025
Vi leder efter skoler og klasser, der har lyst til at lære førstehjælp og deltage i konkurrencen om 10.000 kr.
Der er tre hovedpræmier:
10.000 kr. til Skolernes Førstehjælpspris for 0. - 3. klasse (indskoling)
10.000 kr. til Skolernes Førstehjælpspris for 4. - 6. klasse (mellemtrin)
10.000 kr. til Skolernes Førstehjælpspris for 7. - 10. klasse (udskoling)
Om Skolernes Førstehjælpspris
Røde Kors og GF Fonden har en ambition om, at ALLE danskere skal kunne førstehjælp.
Det gælder også børn. Sammen har vi derfor udviklet spændende undervisningsforløb om førstehjælp til alle klassetrin i grundskolen samt konkurrencen om Skolernes Førstehjælpspris.
Eneste krav for at deltage er, at 0.-6. klasse bruger de nye og gratis undervisningsforløb i klasserne. De to forløb til indskoling og mellemtrin er udviklet i samarbejde med Forstå.
Til udskolingen har vi udviklet tre interaktive film Mod til at Handle med tilhørende forklaringer af førstehjælpen. Filmene er gratis og du finder dem her
Præmierne kan I bruge til lige det, I ønsker. Til den næste lejrtur, en oplevelse for hele klassen, den fedeste fest eller en ting til skolegården.
Gratis forløb om førstehjælp - alt hvad I skal vide
Når børn og unge klædes på til at handle, hvis en ulykke rammer, kan de være med til at redde liv.
I de tre spændende og gratis undervisningsforløb, finder I den nødvendige viden om førstehjælp.
I konkurrencen er der dog helt frie hænder til at uddybe eller udfolde de førstehjælpstemaer, I synes er sjovest eller mest lærerige.
I finder link til de relevante undervisningsforløb, og alt hvad I ellers skal vide, i menuen for de enkelte trin herunder:
- Er du lærer i indskolingen (0.-3. klasse)?
-
Sådan deltager din skole
- For at deltage skal du starte med at tilmelde skolen her på siden. Derefter har du frem til 3. november 2025, hvor der er deadline for at sende bidrag til konkurrencen i form af en kort video.
Se tilmeldingsformularen nederst på siden
- Som det allerførste skal du bruge det gratis undervisningsforløb Førstehjælp: Alle kan hjælpe (0.-3. klasse). Forløbet varer ca. fem timer og retter fokus mod emner og øvelser, justeret til indskolingselevernes abstraktionsniveau.
- Når klassen/årgangen har været igennem forløbet, har de lært en masse, og I har nu frie rammer til at finde på sjove, kreative måder at arbejde videre med førstehjælp.
- For at dokumentere arbejdet skal du sende en kort video på max tre minutter, der viser, hvad I har lavet. I indsender jeres video via dette link
Formålet med konkurrencen
Konkurrencen handler om at bruge den nye viden til at:
- finde på initiativer, der kan gøre førstehjælp til en del af hverdagen. Også efter at undervisningsforløbet og konkurrencen er overstået.
- gøre eleverne opmærksomme på hinanden og give dem modet til at handle, hvis der sker en ulykke eller der er brug for omsorg, fx derhjemme, på skolen eller ude i trafikken.
- eleverne gennem aktiviteter får en fælles forståelse af, at ALLE kan hjælpe.
Se konkrete ideer til aktiviteter længere nede i afsnittet Inspiration til aktiviteter om førstehjælp.
Kriterier og dommerpanelets vurdering
I vurderingen lægges der vægt på det samlede indtryk af den værdi de forskellige aktiviteter har haft for eleverne. Dommerne ser herunder på elementer som engagement, elevinddragelse og kreativitet.
Vi ser selvfølgelig også gerne, at så mange elever/klasser som muligt er med. Så inddrag meget gerne flere klasser og klassetrin.
Videoen som dokumenterer arbejdetDen video, I skal udarbejde for at kunne deltage i konkurrence, bliver ikke bedømt på, hvor godt den er optaget, eller hvor lækkert den er klippet sammen.
Det er ikke kvaliteten af selve videoen, der er afgørende, og den kan sagtens optages med en mobiltelefon.
Videoen kan fx vise live-optagelser fra jeres aktiviteter. Den kan også vise billeder af de produkter, I har lavet. Endelig er det også muligt at have ”værter” i videoen, der fortæller om arbejdet.
Vigtigt: Når du uploader videoen, er der også mulighed for at skrive en kort tekst om det arbejde, som videoen ikke viser, men som er vigtigt for dommerne at vide. Uddyb gerne her gerne, hvad I har lavet.Videoen må max være 3 minutter lang.
Sådan sender du ind
Videoen skal uploades senest mandag den 3. november kl. 16 via dette linkInspiration til aktiviteter
Når I har været igennem øvelserne i Førstehjælp: Alle kan hjælpe så er der en masse konkrete førstehjælpssituationer at tage udgangspunkt i.
Der er frie hænder til lave forskellige aktiviteter, men der er nogle ideer:- Uhelds-detektiver: Send børnene på mission rundt på skolen og find/tegn de steder, hvor der kan ske ulykker. Det kan også være i trafikken på børnenes skolevej. Hvad kan man gøre for at undgå, at der sker noget?
- Sikker i trafikken: Hvordan kommer man sikkert til og fra skole – på gåben eller cykel? Og hvis man bliver involveret i et uheld, hvad skal man så gøre for hjælpe?
- Byg en førstehjælps-stafet med poster, hvor man skal yde førstehjælp – brug fx dukker, der skal hjælpes på de forskellige poster.
- Lav en kunstudstilling med malerier, der viser situationer, hvor man hjælper andre. Forklar billederne for hinanden.
- Idéudvikling: Hvordan kan man gøre førstehjælp synligt i klassen eller på skolen? Derhjemme, i lokalområdet eller måske ude i trafikken?
- Opfør Førstehjælps-teater for hinanden i mindre grupper.
- Skriv en førstehjælpssang.
- Hemmelig hjælper/superhelte-træning: Giv børnene hemmelige missioner, hvor de skal være opmærksomme og hjælpe hinanden. Tal om, hvordan det føles at hjælpe andre.
Konkurrencens forløb
Du kan tilmelde skolen til konkurrencen fra marts 2025 og frem.
Dommerne udpeger tre vindere, der får direkte besked. Vi kontakter den lærer, der er angivet som kontaktperson ved tilmelding. Sker der ændringer for kontaktperson, så skriv til skoletjenesten@rodekors.dk
Vi forventer at kunne offentliggøre vinderne her på siden inden udgangen af december 2025.
- For at deltage skal du starte med at tilmelde skolen her på siden. Derefter har du frem til 3. november 2025, hvor der er deadline for at sende bidrag til konkurrencen i form af en kort video.
- Er du lærer på mellemtrinnet (4.-6. klasse)?
-
Sådan deltager din skole
- For at deltage skal du starte med at tilmelde skolen her på siden. Derefter har du frem til 3. november 2025, hvor der er deadline for at sende bidrag til konkurrencen i form af en kort video.
Se tilmeldingsformularen nederst på siden
- Som det allerførste skal du bruge det gratis undervisningsforløb Kan du Førstehjælp (4.-6. klasse). Forløbet varer ca. fem timer og retter fokus mod emner og øvelser, justeret til mellemtrinselevernes abstraktionsniveau.
- Når klassen/årgangen har været igennem forløbet, har de lært en masse, og I har nu frie rammer til at finde på sjove, kreative måder at arbejde videre med førstehjælp.
- For at dokumentere arbejdet skal du sende en kort video på max tre minutter, der viser, hvad I har lavet. I indsender jeres video via dette link
Formålet med konkurrencen
Konkurrencen handler om at bruge den nye viden til at:
- finde på initiativer, der kan gøre førstehjælp til en del af hverdagen. Også efter at undervisningsforløbet og konkurrencen er overstået.
- gøre eleverne opmærksomme på hinanden og give dem modet til at handle, hvis der sker en ulykke eller der er brug for omsorg, fx derhjemme, på skolen eller ude i trafikken.
- eleverne gennem aktiviteter får en fælles forståelse af, at ALLE kan hjælpe.
Se konkrete ideer til aktiviteter længere nede i afsnittet Inspiration til aktiviteter om førstehjælp.
Kriterier og dommerpanelets vurdering
I vurderingen lægges der vægt på det samlede indtryk af den værdi de forskellige aktiviteter har haft for eleverne. Dommerne ser herunder på elementer som engagement, elevinddragelse og kreativitet.
Vi ser selvfølgelig også gerne, at så mange elever/klasser som muligt er med. Så inddrag meget gerne flere klasser og klassetrin.Videoen som dokumenterer arbejdet
Den video I skal lave, bliver ikke bedømt på, hvor godt den er optaget, eller hvor lækkert den er klippet sammen. Det er ikke kvaliteten af selve videoen, der er afgørende, og den kan optages med en mobiltelefon.
Videoen kan fx vise live optagelser fra jeres aktiviteter, den kan vise de produkter, I har lavet, klippes sammen af fotos eller have værter, der fortæller om jeres arbejde.
Vigtigt: Når I uploader videoen, er der også mulighed for at skrive en kort tekst om det, vi ikke kan se i videoen, men som er vigtigt for os at vide. Uddyb gerne her gerne, hvad I har lavet.
Videoen må max være 3 minutter lang.
Sådan sender I ind:
Videoen skal uploades senest mandag den 3. november kl. 16 via dette linkInspiration til aktiviteter
Når I har været igennem øvelserne i Kan du førstehjælp, så har I allerede en masse konkrete førstehjælpssituationer at tage udgangspunkt i. Til konkurrencen kan I med fordel bruge nogle af disse øvelser og arbejde videre med.
Der er frie hænder til lave enten konkrete produkter eller fysiske aktiviteter. Her er listet nogle ideer:
- Uhelds-detektiver: Send eleverne på mission rundt på skolen og lad dem tage billeder af eller notere hvor, der er der størst risiko for ulykker/uheld. Tal om hvad man kan gøre for at undgå, at de sker? Det kan også være i forhold til trafikken på elevernes vej til skole.
- Uhelds-journalister: Samme som ovenfor, men hvor elever i grupper går rundt og interviewer elever og lærere på skolen om, hvor de ser der er risiko for uheld/ulykker. Skriv en artikel om skolens sikkerhed og førstehjælp.
- Sikker i trafikken: Hvordan kommer man sikkert til og fra skole – på gåben eller cykel? Og hvis man bliver involveret i et uheld, hvad skal man så gøre for hjælpe?
- Lav et førstehjælps-dilemmaspil – hvad gør du her? Diskuter hvad der er rigtig/forkert i de forskellige situationer.
- Førstehjælps-forhindringsbane: Lav en bane, hvor eleverne skal yde førstehjælp ved forskellige stationer. Eleverne går sammen i hold og gennemfører banen så hurtigt og præcist som muligt.
- Lave en kortfilm eller stopmotion.
- Koncept/kampagne: Gøre viden om førstehjælp synlig på skolens område, i lokalområdet eller i trafikken tæt ved skolen.
- Lav et førstehjælps-brætspil eller Kahoot
- Tilrettelæg en ”førstehjælpsaften” for forældre og søskende
- Lav en kunstudstilling med grafik, malerier, modeller eller andet der viser og formidler situationer, hvor man hjælper andre
- Lav et orienteringsløb med førstehjælpsposter
- Lav førstehjælpstræningsøvelser i andre klasser
Konkurrencens forløb
Man kan tilmelde sig konkurrencen fra marts 2025 og frem.
Alle tre vindere får direkte besked. Vi kontakter den lærer, der er angivet som kontaktperson ved tilmelding. Sker der ændringer for kontaktperson så skriv til skoletjenesten@rodekors.dk
Vi forventer at kunne offentliggøre vinderne her på siden inden udgangen af december 2025.
- For at deltage skal du starte med at tilmelde skolen her på siden. Derefter har du frem til 3. november 2025, hvor der er deadline for at sende bidrag til konkurrencen i form af en kort video.
- Er du lærer i udskolingen (7.-9. klasse)?
-
Sådan deltager din skole- For at deltage skal du starte med at tilmelde skolen her på siden. Derefter har du frem til 3. november 2025, hvor der er deadline for at sende bidrag til konkurrencen i form af en kort video.
Se tilmeldingsformularen nederst på siden
- Som det allerførste skal du bruge det gratis online undervisningsforløb Mod til at Handle.
- Når klassen/årgangen har arbejdet med filmene og indholdet i den tilhørende lærervejledning, har de lært om førstehjælp i forskellige situationer, og I har nu frie rammer til at finde på sjove, kreative måder at arbejde videre med førstehjælp.
- For at dokumentere arbejdet skal du sende en kort video på max tre minutter derviser, hvad I har lavet. I indsender jeres video via dette link
Formålet med konkurrencen
Konkurrencen handler om at bruge den nye viden til at:
- finde på initiativer, der kan gøre førstehjælp til en del af hverdagen. Også efter at undervisningsforløbet og konkurrencen er overstået.
- gøre eleverne opmærksomme på hinanden og give dem modet til at handle, hvis der sker en ulykke eller der er brug for omsorg, fx derhjemme, på skolen eller ude i trafikken.
- eleverne gennem aktiviteter får en fælles forståelse af, at ALLE kan hjælpe.
Se konkrete ideer til aktiviteter længere nede i afsnittet Inspiration til aktiviteter om førstehjælp.
Kriterier og dommerpanelets vurdering
I vurderingen lægges der vægt på det samlede indtryk af den værdi de forskellige aktiviteter har haft for eleverne. Dommerne ser herunder på elementer som engagement, elevinddragelse og kreativitet.
For udskolingen ses der er dog også på fagligheden i elevernes formidling af førstehjælp.
Det betyder fx, at hvis en 9. klasse viser en optagelse af, at en person lægges i stabilt sideleje, så er dette korrekt udført, ligesom der ikke skal tages puls på en bevidstløs person, men bruges SE-LYT-FØL.
Dommerne vil også have et blik rettet mod elevernes eventuelle inddragelse af andre målgrupper som fx forældre, andre klassetrin eller målgrupper i lokalsamfundet.
Vi ser selvfølgelig også gerne, at så mange elever/klasser som muligt er med. Så inddrag meget gerne flere klasser fra udskolingen.Videoen som dokumenterer arbejdet
Den video I skal lave, bliver ikke bedømt på, hvor godt den er optaget, eller hvor lækkert den er klippet sammen. Det er ikke kvaliteten af selve videoen, der er afgørende, og den kan optages med en mobiltelefon.
Videoen kan fx vise live optagelser fra jeres aktiviteter, den kan vise de produkter, I har lavet, klippes sammen af fotos eller have værter, der fortæller om jeres arbejde.
Vigtigt: Når I uploader videoen, er der også mulighed for at skrive en kort tekst om det, vi ikke kan se i videoen, men som er vigtigt for os at vide.
Videoen må max være 3 minutter lang.Sådan sender I ind
Videoen skal uploades senest mandag den 3. november kl. 16 via dette linkInspiration til aktiviteter
Når I har set og arbejdet med de førstehjælpsteknikker, der er vist i Modtilathandle.dk, så har I allerede en række konkrete førstehjælpssituationer at tage udgangspunkt i (vær opmærksom på, at der ligger en lærervejledning på sitet med uddybende forklaringer til scenerne).
I konkurrencen kan I med fordel arbejde videre med teknikkerne og indtænke dem i andre kontekster. Der er frie hænder til lave enten konkrete produkter eller fysiske aktiviteter. Her er listet nogle ideer:
• Uhelds-detektiver: Send eleverne på mission rundt på skolen og lad dem tage billeder af, der er der størst risiko for ulykker/uheld. Tal om hvad man kan gøre for at undgå, at de sker? Det kan også være i forhold til trafikken på elevernes vej til skole. De kan evt. udvikle en "førstehjælpsguide", som de deler med elever, lærere og forældre.• Førstehjælps-Olympiade: En konkurrence, hvor elever dyster i fysiske og mentale førstehjælpsudfordringer. Hold kan fx dyste i: Hvem kan lægge en person i stabilt sideleje hurtigst? "Ring 1-1-2"-battle: Hvem kan bedst forklare en nødsituation til alarmcentralen? Førstehjælp under stress: En gruppe forsøger at give førstehjælp, mens en anden gruppe laver forstyrrelser (larm, stressende beskeder)
• Førstehjælps-trafikstafet: Stafetløb med forhindringer (cykler, fodgængerfelt, løbehjul mv.), hvor de undervejs skal håndtere små førstehjælpsopgaver (fx lægge en ”tilskadekommen" i stabilt sideleje, hurtigst stoppe blødning, brug af hjertestarter.
• Dilemmaspil om sikkerhed i hverdagen og trafikken. Eleverne udvikler et rollespil eller interaktivt dilemma-spil, hvor de i grupper diskuterer og giver deres bud på den bedste løsning. Spillet kan gøres digitalt i fx PowerPoint, Kahoot eller Twine. Spørgsmål kunne være: Din ven styrter på cykel og slår hovedet – han vil cykle videre, men er svimmel. Hvad gør du? Du ser en person falde om ved et fodgængerfelt – men du har aldrig givet hjertemassage før. Hvordan handler du? En bil kører ind i en cyklist – du er vidne. Hvordan sikrer du stedet? En ven besvimer i idræt – hvad gør du?
• Førstehjælpspatrulje: Eleverne laver en "førstehjælpsinspektion" og tjekker skolens førstehjælpsberedskab: Hvor mange ved, hvor hjertestarteren er? Er der en plan for, hvad elever skal gøre i en nødsituation? De kan fremlægge deres fund og foreslå eventuelle forbedringer
• Mini-dokumentar: Eleverne laver en dokumentar eller kortfilm om virkelige oplevelser med førstehjælp. En vinkel kunne være "Hvad ville du ønske, du vidste?" og "Hvordan kan vi forberede os bedre?"
• Førstehjælps-race: Eleverne laver en række stationer rundt på skolen eller i byen, hvor de underviser i små førstehjælps-trin. På hver station lærer man en lille ting (fx at stoppe blødning, give hjertemassage). Elever fra andre klasser kan deltage i "racet" og prøve de forskellige øvelser.
• Førstehjælpsambassadører: Eleverne laver et undervisningsforløb for yngre klasser eller lokale fritidsordninger.
Konkurrencens forløb
Man kan tilmelde sig konkurrencen fra marts 2025 og frem.
Alle tre vindere får direkte besked. Vi kontakter den lærer, der er angivet som kontaktperson ved tilmelding. Sker der ændringer for kontaktperson så skriv til skoletjenesten@rodekors.dk
Vi forventer at kunne offentliggøre vinderne her på siden inden udgangen af december 2025.
- For at deltage skal du starte med at tilmelde skolen her på siden. Derefter har du frem til 3. november 2025, hvor der er deadline for at sende bidrag til konkurrencen i form af en kort video.
Tilmelding til Skolernes Førstehjælpspris 2025
En skole kun kan indsende én indstilling pr trin – dvs. én indstilling for indskolingen, én for mellemtrin og én for udskolingen. Der er dog ingen grænser for, hvor mange klasser på hvert klassetrin, der kan deltage.
Skolen må gerne sende indstillinger for flere trin (fx både for indskoling og udskoling), men kan altså max indsende tre indstillinger.
Obs. Det er kun lærere, som kan tilmelde.
Afspil videoen for at se et glimt af andre skolers aktiviteter
Gratis forløb om førstehjælp
Om Skolernes Førstehjælpspris
Skolernes Førstehjælpspris har eksisteret siden 2022 og er lavet i samarbejde med GF Fonden som sponsorerer præmier og også er med i dommerpanelet.
Konceptet har ændret sig lidt gennem årene i takt med, at vi har udviklet undervisningsforløb til alle klassetrin.
I 2022 gik førstepræmien gik til 7. klasserne fra Næshøjskolen i Harlev.
I 2023 gik førstepræmien til 7.- 9. klasserne på Terndrup Skole.
I 2024 gik de tre førstepræmier til 1.C på Bjørnehøjskolen, Helsinge, 4. årgang på Herstedlund skole, Albertslund og 8.A og B på Nordbyskolen, Nykøbing F
Alle skal kunne førstehjælp
Røde Kors og GF Fonden har en ambition om at, alle skal kunne førstehjælp i Danmark, og derfor har vi indgået et samarbejde om Skolernes Førstehjælpspris.
Vi glæder os til sammen med jer på landets skoler, at sætte fokus på førstehjælp og sammen være med til at redde liv.
Har du spørgsmål til Skolernes Førstehjælpspris, så skriv til skoletjenesten@rodekors.dk.
