Skoler samler ind til udsatte mennesker
Som skole kan I starte jeres egen indsamling til fordel for Røde Kors’ hjælpearbejde. I får jeres helt eget MobilePay-nummer, som I kan bruge på diverse materialer. Når skolens indsamlingsaktiviteter slutter, får I jeres samlede indsamlingsresultat og muligheden for at få diplomer til skolens elever.
Brug for hjælp til at oprette en indsamling?
Udfyld formularen herunder for at få hjælp.
Hvordan kan I samle ind:
Udover distribution og brug af Røde Kors’ materialer, kan eleverne jo sættes i gang med at være kreative! Elevernes egne produktioner kan være mere motiverende for skolens forældre at støtte op om og kan supplere Røde Kors’ materialer eller helt erstatte dem. Herunder er et par forslag:
- Elever producerer egne støttevideoer (TikTok?) om konflikten til visning på skolen, måske en konkurrence, hvor den bedste udvælges. Bedste video publiceres på Aula eller lignende med henvisning til støtte.
- Eleverne producerer en sang eller rap. Vises på Aula med opfordring til støtte. Det kan også være poetry-slam.
- Skolens bagedyst: Kagesalg på skolen. Pengene går til udsatte mennesker. Måske nogle af kagerne med et tvist fra det sted, de udsatte mennesker kommer fra? Hvad spiser man typisk i fx Ukraine eller Kenya?
- Loppemarked på skolen: kom med gammelt tøj/legetøj mv – sælg det til fordel for indsamlingen.
- Tegne/male-konkurrence, fortæl og vis billeder (ikke kun krig og flugt mv) om det sted, de udsatte mennesker kommer fra: Lav en udstilling på skolen og sælg kunstværkerne, evt. ved en festlig auktion for forældre og ansatte
- Gå/løb for udsatte mennesker. Spørg forældre, lærere eller virksomheder om de vil give kilometerpenge til en walk-a-ton / løb for "?".
- Der kan også produceres forskellige former for lotterier, hvor man får lokalt erhvervsliv til at sponsere præmier. Lodderne koster så 5-10-20 kr/stk. Pengene går til indsamlingen.
Vær opmærksom på, at det ikke er lovligt at samle ind i den offentlige rum uden en særlig indsamlingstilladelse, som udstedes af Indsamlingsnævnet. Læs mere om reglerne for indsamlinger her.
Har I spørgsmål eller brug for hjælp?
Hvis I har spørgsmål eller gerne vil åbne et MobilePay-nummer til jeres skole, så skriv til os på: skoletjenesten@rodekors.dk
Sådan snakker du med børn om konflikter og katastrofer
Start med dig selv - Hvad føler du selv om konflikten?
Tænk over, hvad du fortæller - For meget information på én gang kan virke overvældende og forvirrende, og konflikter kan hurtigt ændre sig.
Tjek regelmæssigt ind med barnets følelser - Konflikter kan fremmane mange følelser, og det er vigtigt at anerkende dem.
Praktisér 'aktiv lytning', når barnet snakker om sine bekymringer - Hvis barnet har lyst eller behov for at snakke om konflikten, er det vigtigt at skabe et trygt rum for dem - uden at afbryde.
Svar med budskab om håb - Selvom situationen er svær og fremtiden uforudsigelige, skal du prøve at bevare håbet. Fokusér på dem, der hjælper.
Sådan er du en god ven overfor klassekammerater med flygtningebaggrund
I den kommende tid vil mange skoleelever opleve, at fx ukrainske flygtningebørn starter i deres skoler. Men det kan være svært at vide, hvordan man er en god ven overfor en ny klassekammerat, der har traumatiske oplevelser med i baggagen. Derfor har vi lavet nogle tips, som elever kan følge:
- Hav et åbent sind og åbne arme, og prøv aktivt at inkludere dem i fælleskabet. Spørg for eksempel, om de vil med ud at lege i frikvarteret. Eller tag dem med til fodbold eller dans efter skole.
- Lad være med at presse dem til at fortælle om deres oplevelser. Hvis lærer eller elever gerne vil høre om deres historie, så vent til de åbner op ad sig selv. Prøv at fokusér på deres gode minder fra hjemlandet og ikke kun konflikten og deres flugt.
- Lad den nye elev fortælle om sit hjemland gennem for eksempel traditioner, sport eller mad og drikke.
- Som lærer er det en god idé at forberede sin klasse på, at der kommer en ny elev med flygtningebaggrund ind i klassen. Snak med dem om, hvordan man respekterer personens grænser, og hvordan man inkluderer en ven, som det måske er svært at kommunikere med.
"I denne tid vil mange flygtningebørn blive en del af den danske skole. Børn, der kan være traumatiserede. Men hvordan taler man som lærer med flygtningebørn om deres måske voldsomme oplevelser? Hvis barnet vil og kan tale om det overfor klassen, kan det være en idé at lade barnet fortælle om nogen, de kender, i stedet for sig selv. Fortællingen bliver dermed ikke møntet på barnets egen historie, men fremstår mere generel" - Ea Suzanne Akasha, psykosocial hjælperarbejde, Røde Kors.