Kompetenceudvikling
I Røde Kors har vi mange forskellige aktiviteter, og der er stor forskel på frivilligopgaverne. Frivillige kommer med mange forskellige erfaringer og kompetencer, og går forskelligt til opgaverne. Frivillige i Røde Kors skal klædes godt på til deres frivilligopgaver og føle sig trygge i deres virke. Derfor tilbyder Røde Kors kompetenceudvikling til frivillige, hvor frivillige kan udvikle deres viden, færdigheder og praksis. Nedenstående kompetenceudviklingsaktiviteter har særligt fokus på mental sundhed og psykosocial støtte:
- Vi træner frivillige og ansatte i grundlæggende psykosocial støtte gennem ”medmenneskelighed i praksis” kurserne samt inkluderer basal psykosocial støtte i aktivitetsspecifikke kurser.
- Vi træner frivillige og ansatte i psykisk førstehjælp og integrerer psykisk førstehjælp i førstehjælpskurser og hos samaritter.
- Vi uddanner psykosociale teamledere, så de kan varetage implementeringen af psykosociale akutindsatser ved kritiske hændelser.
- Vi har fokus på digitale læringsformer og udvikler e-learningsmaterialer, afholder webinarer og vidensaloner.
Frivilliges trivsel
Det psykosociale arbejde er til tider krævende. Som frivillig i sociale aktiviteter kan man være vidne til historier og skæbner, der ryster ens værdisæt eller billede af, hvordan verden er eller burde være. I nogle tilfælde bliver frivillige også konfronteret med deres egen frygt eller på anden vis berørt gennem historier og skæbner, som de møder. Det er vigtigt at diskutere begrænsninger i det frivillige arbejde, og hvad der forventes af den frivillige. Desuden skal den frivillige ofte træffe hurtige og svære beslutninger, og man kan stå i dilemmaer, hvor man er i tvivl om den rigtige løsning. Derfor kan det være brugbart for én selv – men også for de andre frivillige – at vende disse situationer med hinanden. Som frivillige er man hinandens vigtigste sparringspartnere, og det skal der drages nytte af. Når man har mulighed for at vende dilemmafyldte eller svære situationer med hinanden, sikrer man læring, og at oplevelserne ikke kommer til at sætte sig negativt på arbejdsglæden. At tage vare på hinanden som frivillige er givende og kan være nødvendigt for at kunne støtte deltagerne i aktiviteterne.
I Røde Kors ønsker vi at skabe en kultur, hvor vi løbende drøfter både frivilligopgaver og situationer eller dilemmaer, som frivillige ofte står i. Formålet er, at ens medfrivillige kan give støtte og konkret sparring i forhold til opgaver og dilemmaer. Gennem Røde Kors’ mangeårige frivillige arbejde i vores forskellige aktiviteter har vi støttet tusindvis af mennesker i en sårbar situation og herved hentet meget værdifuld viden og erfaring. Det er derfor vigtigt, at vi deler denne viden og erfaring med hinanden, så f.eks. nye frivillige og andre aktiviteter kan få gavn heraf. Nedenstående er nogle fokusområder for frivilliges trivsel:
- Vi har fokus på læring gennem supervision, sparring, erfaringsudveksling og sidemandsoplæring.
- Vi uddanner aktivitetsledere i værktøjer og metoder til at understøtte frivilliges trivsel.
- Vi integrerer værktøjer til egenomsorg i kurser og gør værktøjerne tilgængelige gennem webinarer og på mitrodekors.dk.
- Vi tilbyder frivillige supervision i deres aktiviteter. Vi tilbyder også samtaler gennem psykolognetværket ved kritiske hændelser i det frivillige virke.