Velkommen til dig, der er ny parathjælper
Som frivillig parathjælper spiller du en vigtig rolle i at støtte og hjælpe dem, der har mest brug for det. Dét, der føles som en lille ting for dig, kan gøre en kæmpe forskel for et andet menneske.
På denne side finder du information, du har brug for, for at komme godt i gang som parathjælper.
Tak, fordi du har meldt dig til Parat
Med dig og de andre tusinde parathjælepere kan hjælpen nå ud i hele landet. Hør Anders Ladekarl, generalsekretær i Røde Kors, fortælle hvorfor det er så vigtigt, at du står parat.
Hvad er en parathjælper?
Se denne explainer video om, hvad det vil sige at være parathjælper og stå parat til at hjælpe mennesker i en akut eller sårbar situation.
Sådan foregår det
1. Parats Hjælpelinje tager imod hjælpeopgaven
Hjælpeopgaven og personen, der skal hjælpes, vurderes og godkendes til at blive matchet med en parathjælper
2. Du får tilbudt opgaven via telefon eller mail
Du bliver kontaktet af Parats Hjælpelinje med opgaven. Du bestemmer selv, om du siger ja til opgaven. (Takker du nej, er det helt fint, og du vil blive kontaktet en anden gang, når der er brug for hjælp).
3. Du laver en konkret aftale og udfører hjælpeopgaven
Du modtager kontaktoplysninger på personen, du skal hjælpe. Herefter ringer du til personen og aftaler tid, sted og andre praktikaliteter for hjælpeopgaven.
Derefter udfører du hjælpeopgaven og gør en forskel.
Q&A
- Hvem hjælper jeg?
-
Røde Kors Parat hjælper mange forskellige mennesker og ikke to behov er ens. Vi hjælper når der opstår problemer, hvor de nærmeste ikke kan hjælpe, eller der ikke er et netværk at trække på. Men i princippet kan alle få brug for hjælp. Dette så vi også under Corona, hvor mange havde brug for en ekstra hånd, mens de sad i karaktæne eller selvisolation på grund af virus.
Parat står også klar som et ekstra Røde Kors beredskabsressource, der kan aktiveres i forbindelse med kriser i Danmark.
Du vil derudover også kunne blive kontaktet, hvis nogle af vores lokale Røde Kors afdelinger har brug for ekstra hænder til særlige tidsbegrænsede opgaver fx uddeling af julehjælp, flyttehjælp til en flygtningefamilie, eller hjælp til et social arrangement på et Røde Kors asylcenter. - Hvilke opgaver kan jeg få tilbudt?
-
Opgaverne varierer meget på baggrund af det konkrete behov. Mange opgaver drejer sig om praktisk hjælp til et andet mennesker, enten nu og her eller i en begrænset periode, fx i forbindelse med udskrivning fra hospitalet, sygdom i hjemmet, eller en periode med genoptræning.
Det kan også dreje sig om tryghedsledsagelse til fx læge, men der er også mange andre opgaver som ledsagelse til begivenheder, hjælp til udfordringer med teknologi, indkøb af tøj, tøjsortering på asylcentre og meget andet.Du kan altid sige nej, hvis du ikke kan eller ikke ønsker at udføre opgaven, eller ikke har mulighed for at hjælpe.
- Hvor mange opgaver kan jeg forvente at få?
-
Da mængden af opgaver vi modtager varierer meget, kan vi ikke sige præcist, hvor mange opgaver du kan forvente at blive tilbudt. I nogle områder har vi mange hjælpere, derfor vil sandsynligheden for at modtage opgaver være mindre.
I den kommende tid vil Røde Kors sætte ind på at udbrede kendskabet til Røde Kors Parat, hvilket forventes at skabe en større efterspørgsel. - Hvordan får jeg opgaver?
-
Du vil blive kontaktet på telefon eller mail, når vi har en opgave i dit nærområde. Her bliver opgaven nøjere beskrevet, så du kan tage stilling til, om det er noget for dig. Hvis du bliver kontaktet på mail behøver du kun svare, hvis du er interesseret i opgaven.
- Hvad kræves der af mig som parathjælper?
-
Der er ingen krav til formelle kompetencer, men vi forventer at du har hjertet på rette sted, og at du har tid og lyst til at hjælpe i dit nærområde i ny og næ. Derudover forventer vi at du altid udviser respekt for dem, der har brug for hjælp og at du overholder tavshedspligt.
- Kan jeg sige nej til opgaver?
-
Du kan altid takke nej til opgaver.
Hvis du ikke har mulighed for at udføre en opgave, du har sagt ja til, skal du kontakte den person du er matchet med, skrive til os på parat@rodekors.dk eller henvende dig til vores hjælpelinje i åbningstiden. - Hvorfor har i ikke kontaktet mig?
-
Der er heldigvis flere parathjælpere end der er behov for hjælp. Bare det at du står til rådighed gør, at vi har mulighed for at hjælpe endnu flere, da det er en stor ressource for netværket.
- Hvad gør jeg, hvis jeg gerne vil stoppe som parathjælper?
-
Du kan altid sige nej til opgaver, hvis du ikke har tid eller lyst. Hvis du har sagt ja til en opgave, du fortryder eller som ikke er lige i øjet, kan du altid kontakte os og blive taget af opgaven.
Hvis du har travlt i en periode, kan du melde dig inaktiv, så du ikke bliver kontaktet af Parat i den pågældende periode.
Hvis du ønsker at stoppe helt som parathjælper kan du altid kontakte os, så vil vi slette dine informationer fra vores systemer. - Møder man de andre parathjælpere i netværket?
-
De fleste opgaver handler om direkte hjælp til et andet menneske. Af og til er der dog opgaver, der løses i fællesskab med andre parathjælpere.
- Må jeg tage andre med på opgaven?
-
Som udgangspunkt nej. Vi forventer, at du IKKE medbringer venner eller familie på dine opgaver, medmindre andet er aftalt direkte med Røde Kors Parat og modtageren.
- Hvor kan jeg finde hjælp til at håntere svære situationer?
-
Hvis du oplever noget svært eller ubehageligt som Parathjælper, må du gerne kontakte os på 38 202 202 eller mail: parat@rodekors.dk, så vi kan agere på det og hjælpe dig videre.
Kontakt os også, hvis du har spørgsmål til særlige områder eller situationer, du kunne have brug for hjælp til eller information omkring.
- Hvordan håndterer I mine data, og hvem har adgang til dem?
-
Vi opbevarer kun dine data, så længe du er en del af hjælpenetværket.
Vi deler dine kontaktdetaljer med den du hjælper, når du har sagt ja til en konkret opgave.Dataansvarlig
I Røde Kors er det Landsforeningen Røde Kors i Danmark som er dataansvarlig for behandling af dine personoplysninger.
Retsgrundlaget for behandling af dine personoplysninger følger af:
• Dit samtykke, jfr. databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra a samt Røde Kors legitime interesser jf. databeskyttelsesforordningen artikel 6, stk. 1, litra fBehandling af dine personoplysninger
Parathjælper
Vi bruger de oplysninger, som vi indsamler om dig, til at matche dig som parathjælper i Røde Kors Hjælpenetværk, og vi deler dine oplysninger (navn, mail og/ell. telefon) med den person, som du skal hjælpe. Derudover bruger vi dine oplysninger til at sende dig nyhedsbreve, mails og sms’er fra Røde Kors Parat.
De oplysninger vi indsamler om dig, sletter vi, hvis du ikke længere ønsker at være en del af Røde Kors Parat.
Spørgsmål?
Du kan læse mere om, hvordan vi i Røde Kors behandler dine oplysninger, i vores privatlivspolitik, som du finder her.Hvis du har spørgsmål til behandlingen af dine personoplysninger, kan du kontakte Røde Kors databeskyttelsesrådgiver (DPO), Helle From Thorninger på DPO@rodekors.dk.
Afmelding
Ønsker du at trække din tilmelding til Røde Kors Parat tilbage, bedes du skrive til parat@rodekors.dk eller ringe på 38 202 202
Dem er du med til at gøre en forskel for
Bliv klogere på, hvem du som parathjælper kan blive spurgt om at hjælpe og med hvilke slags opgaver.
Røde Kors Parat udvikles i et samarbejde mellem Røde Kors og TrygFonden. Bag samarbejdet ligger et fælles ønske om at engagere flere mennesker i at træde til og hjælpe hinanden og derved skabe større tryghed og sammenhængskraft i det danske samfund.
Kontakt Røde Kors Parat
Ring på tlf. 38 202 202 hverdage mellem 10 - 15 eller skriv til parat@rodekors.dk.
Kender du en, der skal være parathjælper?
Man melder sig parat ved at udfylde formularen på denne side.