Integration i skole og dagtilbud
En aktiv dagligdag med leg og venskaber i skoler og daginstitutioner er afgørende for flygtningebørns udvikling og integration. Meget pædagogisk personale oplever til dagligt udfordringer med den sproglige barriere og kulturmødet, samt savner for eksempel redskaber til et konstruktivt forældresamarbejde og viden om børnenes bagage.
Hvad betyder traumer for indlæringen? Hvordan inkluderer man egentlig børn med traumer bedst? Og hvordan genlærer et barn at lege og føle sig tryg på ny? Hvordan sikrer man en god og ordentlig kommunikation med forældre, der ikke taler dansk? Og hvordan forklarer man for eksempel forældrene om de regler og krav, der er i danske børnehaver og klubber?
Hvordan kan Røde Kors Akademiet hjælpe?
I Røde Kors har vi mere end 30 års erfaring med at drive børnehaver, skoler og fritidstilbud for børn med flygtningebaggrund. Derfor har vi et grundigt kendskab til de udfordringer, der kan opstå, når børn og familier med forskellige kulturelle baggrunde skal integreres i dagligdagen.
Vi kan levere en bred palet af kursusydelser målrettet fagpersoner indenfor kommunale instanser som fx folkeskoler, behandlingsskoler, daginstitutioner, fritidsordninger, familiekonsulenter, uddannelsesinstitutioner m.fl.
Vi har følgende produkter:
- Undervisning i pædagogik for flygtningebørn - metode og redskaber til at inkludere flygtningebørn
-
Vi underviser i pædagogikken, giver baggrundsviden og praktiske redskaber til at understøtte børn og unges udvikling, læring og integration i skole og daginstitutioner.
Røde Kors har i samarbejde med Københavns professionshøjskole og Roskilde Universitet udviklet syv pædagogiske principper, som er integreret i det pædagogiske arbejde på asylcentre og som kan skabe inkluderende miljøer i alle dagtilbud. Det overordnede formål med pædagogikken er at bidrage til, at børnene igen får lyst og evne til at lære nyt. Pædagogikken styrker og forbereder børnene på fremtiden, uanset om de bliver i Danmark eller skal rejse videre.
Når vi underviser i Pædagogik for flygtningebørn, udnerviser vi også i STROF, da vi i Røde Kors arbejder ud fra disse pædagogiske greb og de derfor er en naturlig del af de syv pædagogiske principper.STROF står for Struktur, Tale og tid, Ritualer, Organiseret leg og Forældresamarbejde.
Til undervisningen medfølger en håndbog, som er er beregnet til alle, der arbejder med flygtningebørn. Håndbogen følger gratis med ved køb af kursus. Alternativt kan I købe håndbogen på vores webshop. - Undervisning i Joyful play
-
Joyful Play er en metode, hvor legen bruges som redskab til at styrke og hele traumatiserede børn. Metoden har fokus på konkrete handlemuligheder med afsæt i traumeforskning. Den indeholder aktiviteter og lege, der skaber tryghed hos det enkelte barn og sikrer barnets udvikling.
Vi kan tilbyde oplæg og workshop som introduktion til de konkrete værktøjer. En introduktion til metoden kan også indgå som en del af vores undervisning i Pædagogik for flygtningebørn. - Oplæg om forældresamarbejde
-
Hvordan sikrer man en god kommunikation med forældre, der ikke taler dansk? Og hvordan sikrer man det optimale samarbejde?
Forældrene er en essentiel del af arbejdet med børn, og i Røde Kors har vores medarbejdere stor erfaring med samarbejde med forældre fra andre kulturer og uden særligt kendskab til dansk institutionsliv. Det er ingen enkel opgave, da forældrenes situation og psykiske tilstand kan bære præg af traumatiserende oplevelser og en usikker fremtid.
Oplægget giver konkrete metoder og ideer til et succesfuldt forældresamarbejde, og vi har fokus på både at involvere og myndiggøre forældrene.Oplægget kan med fordel kombineres med undervisning om integration af flygtningebørn i folkeskole og daginstitutioner.
- Kursus: Flygtningebørns bagage
-
Mange fagpersoner oplever, de mangler en forståelse for, hvad det er børnene kommer med af bagage. Derfor tilbyder vi et kursus, der giver et billede af flygtningenes vej gennem Europa og deres møde med det danske system.
Kurset giver forståelse for de oplevelser, børn kan have haft, og viden om, hvordan det påvirker deres læring og udvikling. Vi fokuserer på, hvordan pædagogisk personale og lærere samt andre fagpersoner, der arbejder med børn og unge, kan støtte flygtningebørnenes positive udvikling.
"Jeg har fået et teoretisk fundament og redskaber til at se bag om barnets adfærd samt inspiration til, hvordan man kan lave strukturer, der hjælper barnet i hverdagen. Det var dejligt med konkrete input til, hvordan vi kan gøre det lettere for børnene at indgå i fælles aktiviteter."