De kom dog først i gang med rådgivningen efter tre uger.
”Hvis vi ender i en lignende situation, vil vi være hurtigere på aftrækkeren og så rette til løbende. Nogle gange behøver man ikke have så lange overvejelser. Det vigtige er at give et tilbud, når det er svært,” siger Alice Beinthin, der er frivilligkoordinator i Den Boligsociale Fond og har til huse i Nakskov.
Et sted at læsse af
Den Boligsociale Fond og Lolland Kommune driver i forvejen et rådgivnings- og aktivitetscenter sammen. Her mødes frivillige normalt i grupper med i alt 18 pårørende til mennesker med hukommelsesforandringer, men under corona blev det i stedet til samtaler på tomandshånd over telefonen.
”Vi oplevede, at de pårørende havde det rigtigt svært. Det gjaldt både dem, der ikke kunne besøge deres kære på plejehjemmet og også dem, der ikke længere kunne køre deres kære i aktivitetstilbud i et par timer om ugen. De pårørende var pressede. Vores telefonrådgivning var et sted, hvor de kunne læsse af,” fortæller Alice Beinthin, der er frivilligkoordinator i Den Boligsociale Fond.
Læs mere: boligsocial.dk