kontainer_image

Rådgivning for pårørende til demente

Ældre
Organisation

Den Boligsociale Fond lavede telefonrådgivning for pårørende til mennesker med hukommelsesforandringer som fx demens.

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.
  Sted: 
Lolland

Spørgsmålene er mange, når man som pårørende til en dement enten er isoleret sammen i eget hjem eller ikke må besøge sin kære på plejehjemmet.

Derfor oprettede Den Boligsociale Fond telefonisk støtte til pårørende i Nakskov-området. De pårørende stillede spørgsmål som:  ”Han var dårlig i forvejen, hvor meget dårligere er han blevet, mens jeg ikke har set ham?” og ”Når de åbner op, og jeg så igen må besøge min kone, men ikke må kramme hende – hvad gør jeg så, hvis hun bliver meget frustreret?”

”Hvis vi ender i en lignende situation, vil vi være hurtigere på aftrækkeren.”

De kom dog først i gang med rådgivningen efter tre uger.

”Hvis vi ender i en lignende situation, vil vi være hurtigere på aftrækkeren og så rette til løbende. Nogle gange behøver man ikke have så lange overvejelser. Det vigtige er at give et tilbud, når det er svært,” siger Alice Beinthin, der er frivilligkoordinator i Den Boligsociale Fond og har til huse i Nakskov.

Et sted at læsse af
Den Boligsociale Fond og Lolland Kommune driver i forvejen et rådgivnings- og aktivitetscenter sammen. Her mødes frivillige normalt i grupper med i alt 18 pårørende til mennesker med hukommelsesforandringer, men under corona blev det i stedet til samtaler på tomandshånd over telefonen.

”Vi oplevede, at de pårørende havde det rigtigt svært. Det gjaldt både dem, der ikke kunne besøge deres kære på plejehjemmet og også dem, der ikke længere kunne køre deres kære i aktivitetstilbud i et par timer om ugen. De pårørende var pressede. Vores telefonrådgivning var et sted, hvor de kunne læsse af,” fortæller Alice Beinthin, der er frivilligkoordinator i Den Boligsociale Fond.

Læs mere: boligsocial.dk